کاشت، داشت، برداشت
کاشت ،داشت، برداشت
این روزها بحث داغِ هر محفلی، بحث امتحان است و سختی بعضی مباحث کتابها، چند روز گذشته که مطالب رواق را نگاه میکردم، انواع پُستها و تصاویر توجه من را جلب کرد، که هر کدام به نوعی بیانگر درددلهای صاحب آن پست بود، یکی از سختی کتابها ناله میکرد، یکی دیگر امتحان را برای خود به غولی تبدیل کرده بود که توان مبارزه با آن را در خود نمیدید.
یکی دیگر هنوز هیچی نشده بود و امتحانی آغازه نشده است به قول دوست عزیزمون مُلده(مرده) بود.
شاید ظاهر این پستها برای لحظاتی خنده بر لبان چند نفری بیاورد. اما در این بین افرادی هستند که ناخوداگاه تحت تأثیر روانی این پیامها قرار میگیرند و ضعفی را که از قبل در خود دیده بودند با دیدن این متنها ضعفهایشان برایشان پررنگتر میشود چون مجالی برای جبران نمیبینند دچار دلسردی میشوند.
اشتباه نکنیم! بهانه نیست، دنبال بهانه گیری نیستیم اما چرا نباید بیاییم با اشتراک پستهایی در رابطه با این موضوع اما با دید مثبت انگیزه را در خود دیگران تقویت کنیم.
بعضی از دوستان با تشکیل گروههای نمونه سوال، تهیه نمونه سوال دروس مختلف، فراخوان طلاب در این گروهها و اشتراک نمونه سوالهای خود تا حد زیادی از سختی امتحان و نا آشنا بودن با نحوه سوالها، راه را برای خود و دوستان خود هموار کردهاند.
حتما تا کنون با واژههای کاشت، داشت و برداشت برخورد کردهاید و یا آنها را در کتاب های درسی دیدهاید و شنیدهاید.
درسدادن، درسخواندن و امتحاندادن نیز مثال همین کاشتنها، داشتنها و برداشتنهاست.
آنهایی که خوب کاشتهاند و مراقبت و داشت مناسب داشتهاند، برداشت راحت و رضایتبخشی خواهند داشت.
آن دسته که خوب کاشتهاند اما داشت مناسب نداشتهاند به مراتب برداشت متوسط و تا حدودی با مشقت خواهند داشت.
اما امان از آن دسته که نه خوب کاشتهاند، نه داشت خوبی داشتهاند، اینان خوب میدانند که برداشت خوبی ندارند، نه می توانند خود را راضی کنند که محصولشان را برداشت نکنند و نه می توانند مشقت برداشت را تحمل کنند. در این راه خود و اطرافیان را به سختی و هراس و مشقت می اندازند و سر آخر یا جا می زنند و بیخیال همه چیز می شوند یا به هر سختی شده تا حدودی کار را به سرانجام می رسانند اما نه آن سرانجام که خود ودیگران راضی باشند.
بیایید جزء هر کدام از این دسته ها بودیم کمک کنیم که دیو امتحانات را برای خود و دیگران به فرشته امتحانات تبدیل کنیم.